Sök:

Hur mindre företag går tillväga för att bygga upp starka varumärken


Uppbyggandet av ett varumärke är en process som ständigt pågår i ett företag. Litteraturen visar på olika strategier för att bygga varumärken, men nästan uteslutande bygger forskningen på stora företag. Stora företag planerar varje år en budget för vad de skall satsa på olika marknadsföringsaktiviteter, detta är något som mindre företag oftast inte gör då de inte har samma resurser i form av pengar som stora företag. Mindre företag utgör 96,2% av alla företag i Sverige och bygger därför upp en stor del av den svenska ekonomin. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur mindre företag går tillväga för att bygga upp ett starkt varumärke. Litteraturinsamlingen och syftet för studien hjälpte till att forma tre forskningsfrågor: Hur går mindre företag tillväga för att bygga upp starka varumärken, vilka problem ser mindre företag med att bygga upp ett starkt varumärke och vad ser mindre företag för fördelar med starka varumärken. För att kunna finna svar på dessa forskningsfrågor så utfördes två fallstudier på två företag i Luleå, respondenter på båda företagen intervjuades personligen.Resultatet av denna studie visade att båda företagen är väl medvetna om vilka resurser som marknadsföringsaktiviteter kan kräva och att detta är något som de inte ägnar sig åt då dessa företag inte har sådana resurser. Trots detta så har båda företagen lyckats med att bygga upp starka varumärken, dels genom att vara lyhörda och flexibla, men även genom att bygga upp starka kundrelationer. För dessa mindre företag innebär starka varumärken stor kännedom på marknaden och lojala kunder.

Författare

Frida Hannerfors

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..