Sök:

Hur ledare kommunicerar visioner

en fallstudie


Organisationer måste idag ha en förändringsberedskap för att ha möjlighet att hänga med i utvecklingen. I denna förändringsberedskap spelar organisationens medlemmar en stor roll, vilket gör att kommunikationen inom organisationen måste fungera och att visionen måste kunna motivera medarbetarna. Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt som chefer och ledning kommunicerar organisationens vision.Undersökningen baseras dels på litteraturstudier om ledarskap, kommunikation, visioner och kultur och dels på fallstudier, som gjordes utifrån intervjuer med ledare från olika sorters verksamheter. De fyra temana ledarskap, kommunikation, visioner och kultur visar sig alla påverka sättet organisationer kommunicerar visionen på. Undersökningens analys grundar sig på att fallstudierna diskuteras och analyseras utifrån teorin.I alla organisationer sker kommunikation hela tiden och med olika uttryck. En mycket liten del är medveten kommunikation kring organisationens visioner. Trots det upplever ledare att visionen är levande i organisationen eftersom den ofta skapats utifrån organisationens kultur och verksamhet. Eftersom organisationer inte har en enhetlig kultur, bör visionen kommuniceras både i arbetslagen och enskilt med varje medarbetare, för att medarbetarna ska förstå vad visionen betyder i det dagliga arbetet. Ledaren måste själv leva visionen och inte bara prata om den. Genom att visionen är genomtänkt, konkret och tydlig blir den också lättare att kommunicera mellan ledning och medarbetare. Det gäller för ledningen att bygga in visionen i organisationen, t.ex. genom strukturen.

Författare

Camilla Ekman

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..