Hur kan spannmålsproducenter skapa kundanpassning?
fallet Söderslätts Spannmålsgrupp
Vertikal samordningSSGSöderslätts SpannmålsgruppKundanpassningCarl-Adam von ArnoldMenebaViking MaltAbsolut VodkaVertikal integrationNischLantbrukGrödorVeteSkåneSpannmålEffektivitetKostnadsreduceringIntegrerad vinstRiskLönsamhetKoordinationMotivationTransaktionskostnad
Marknadssituationen för spannmål ställer inte krav på att producenten måste veta vart
spannmålen tar vägen efter att den har skördats. Därför fokuserar spannmålsproducenter
på avkastningsvolymen i sina ansträngningar att få en så hög intäkt som möjligt.
Livsmedelsindustrin kan välja mellan de olika kvaliteter, som finns på marknaden, för att
ingå i den egna processen. Utifrån denna utbuds- och efterfrågesituation skapas
marknadspriser på de olika varorna.
Denna marknadsbild håller på att förändras efter hand som förädlingsföretagen inser att
de kan få tag på produkter, som bättre passar in i deras produktionsprocesser, om de går
direkt till råvaruproducenterna och ställer krav på dessas produktion. Eftersom denna
situation är ny för båda parter, uppstår en del problem såväl i förståelse för de övriga
aktörernas produktionsförutsättningar som i prissättningen på produkterna.
Examensarbetet syftar till att identifiera de möjligheter och begränsningar, som
råvaruproducenter och industri har för att åstadkomma en god samordning vid
utformningen av produkter och därigenom öka lönsamheten för båda parter. För att
utvärdera samordningsmöjligheterna används Söderslätts Spannmålsgrupp såsom
fallföretag, och det gäller då samordningen mellan detta företag och några av dess kunder
? Meneba, V&S Absolut Spirits och Viking Malt. Studiens teoretiska bas består av
transaktionskostnads - och agentteorierna.
Alla former av livsmedelsindustrier har inte förutsättningar för att samordna sina
relationer till sina handelspartners genom kontrakt. Många varor kan vara av
bulkkaraktär, och då kan samordningen inte förbättras av en närmare relation med
producenter. Studien visar att förädlingsföretag, som tillverkar produkter med ett högre
kostnadsläge än standardprodukter, måste finna nya strategier för att köpa råvaror, dels
för att minska kostnaden för att få råvaror med en speciell kvalitet och dels för att uppnå
en högre grad av perfektion i produktionsprocessen.
För producenter av spannmålsråvara innebär en inriktning mot specialprodukter en annan
syn på produktionen än vad producenter har varit vana vid. Odlarna måste i dessa fall
anamma en högre grad av medvetenhet i vad de producerar. Samordningen för med sig
krav, som är specifika för varje produkt, vilket ofta innebär att kunden måste ha god
insyn i producentens företag för att kunna styra produktionen. Förutsättningen för att en
god samordning ska komma till stånd är att odlarna ser en positiv skillnad i kalkylen
jämfört med att producera produkter för den öppna marknaden. För att god
måluppfyllelse och hög grad av förståelse i produktionen ska komma till stånd måste
rådgivning, F&U samt fröförädling involveras i relationen mellan producent och industri.