Sök:

Hur kan lärandet stimuleras?

en studie ur ett
lärarperspektiv


Syftet med vårt examensarbete var att få en förståelse för hur lärandet kan stimuleras i en sko-la för alla. Studien hade ett lärarperspektiv på elevers lärande och vi hade tre frågeställningar som stöd för att uppnå studiens syfte: Hur gör lärarna för att stimulera elevers lärande? Vad utgår lärarna från när de planerar sina lektioner? Känner lärarna sig tillräckliga när det gäller att stimulera elevers lärande? För att få en förståelse för detta gjorde vi kvalitativa intervjuer med sex lärare med elever i år 1-3. Intervjuerna utfördes på tre skolor i Luleå kommun. Ex- empel på vad lärarna gör för att stimulera eleverna i lärandet är att de har varierad undervisning, de reflekterar och utvärderar tillsammans med eleverna samt att de ger uppgifter på en lämplig nivå. För att stimulera eleverna gör lärarna även eleverna medvetna om sitt eget lärande och tydliggör målen från styrdokumenten för dem, det kan exempelvis ske genom ar-bete med portfolio. Vid planeringen utgår lärarna främst från styrdokumenten, eleverna, aktu- ella händelser och situationer samt vad som är möjligt utifrån skolmiljöns utformning. Fakto-rer som påverkar om lärarna känner sig tillräckliga är gruppens storlek och sammansättning. Till övervägande del har vårt examensarbete ett sociokulturellt perspektiv och i resultatet kunde vi se kopplingar till detta, exempelvis använde lärarna grupparbeten som en metod i undervisningen samt att samverkan mellan hem och skola är viktigt eftersom elevens kultur innefattar dem båda.

Författare

Katarina Alatalo Ann-Charlotte Essberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..