Sök:

Hur kan individuell inlärning underlättas?

att främja
individuell inlärning genom att öka medvetenheten
om olika intelligenser


Syftet med detta examensarbete är att undersöka om vi genom att öka medvetenheten hos elever om olika intelligenser kan främja deras individuella inlärning. Genom att aktivt arbeta med fem av Howard Garders åtta intelligenser introducerades eleverna till olika inlärningsstilar, som de sedan även fick arbeta med i ett temaarbete om sagor. Metoderna vi använde oss av för att mäta om en ökning skett gällande medvetenheten om intelligenser och om den individuella inlärningen därmed främjats, var två enkättillfällen samt sju loggbokstillfällen. Den första enkäten, intervjuenkäten, presenterades i början av praktiken, innan arbetet med intelligenserna påbörjats. Den andra enkäten, utvärderingsenkäten, genomfördes i slutet på praktiken för att se om en ökning av medvetenheten om intelligenser och individuell inlärning skett. Loggbokstillfällena genomfördes efter varje avslutat moment om respektive intelligens samt vid två tillfällen under temaarbetet om sagor. I loggböckerna fick eleverna reflektera kring arbetet om respektive intelligens samt om den egna individuella inlärningen. Resultatet av utvecklingsarbetet visar på en ökning av elevernas medvetenhet om intelligenser. Detta anser vi även bidragit till att elevernas individuella inlärning kunnat främjas.

Författare

Teresa Pettersson Maria Sundbom

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..