Sök:

Hur kan företagen förbättra kommunikationen med investerarna?

Kritik har riktats av forskare mot bristerna i kommunikationen mellan företag och dess investerare, vilket leder till onödigt höga kostnader för investerare att analysera och bearbeta informationen. Detta leder i sin tur till att företagens kapitalkostnader blir högre än nödvändigt. Syftet med denna uppsats har varit att ge förslag på hur svenska företag kan förbättra kommunikationen med sina investerare för att deras beslutsfattande förbättras. Vi har använt oss av en kvalitativ metod som bygger på intervjuer med representanter för kreditinstitut, aktieägare och professionella analytiker, som arbetar med investeringar i svenska aktiemarknadsföretag. Angreppssättet har varit normativt/induktivt, vilket innebär att vi har gjort en induktiv studie, men vårt syfte har varit normativt. Den teoretiska referensramen vi använt oss utav består av teorier och studier som beskriver investerarens beslutsfattande och kommunikationen mellan företagen och investerarna. Vi intervjuade fem investerare med olika bakgrund och befattningar, som arbetar med att fatta beslut om investeringar i svenska aktiemarknadsföretag. Samtliga investerare använde sig utav finansiella rapporter i samband med sitt beslutsfattande, men de kompletterade de finansiella rapporterna med information från andra källor. Det fanns i övrigt ingen gemensam nämnare i investerarnas informationsbehov. Dessa efterfrågade olika typer av information i olika beslutssituationer. Investerarna i studien framförde dock att mer relevant information underlättar beslutsfattandet, samtidigt som de sade att företagen idag inte tar lika stor hänsyn till alla investerargrupper i sin kommunikation med investerarna. Vår slutsats är en uppmaning till svenska aktiemarknadsföretag att börja använda sig utav data warehouse databaser, där investerarna själva kan skräddarsy den information som de vill ta del av. På så sätt kan informationsutbudet individanpassas till den enskilde investeraren samtidigt som informationsutbudet till marknaden i stort inte blir begränsat.

Författare

Panagiotis Theofilaktou Wilhelm Wojtasik

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..