Sök:

Hur kan företag vinna och hantera order?

LKAB´s strävan
efter nya hållbara boenden

LKAB och FAB (Fastighets AB Malmfälten) tillsammans med samhället i Malmfälten står idag inför en unik situation där bostäder måste flyttas eller rivas på grund av gruvans riskområde som breder ut sig. Detta har resulterat i att FAB planerar att bygga nya hyreslägenheter. Det är viktigt för LKAB och FAB att de bygger lägenheter vilka är långsiktigt hållbara och som hyresgästerna uppskattar samt efterfrågar. Vi har utifrån denna situation utvecklat vårt syfte som är att öka förståelsen för hur företag kan vinna order på marknaden vid introduktion av nya produkter. För att svara på syftet har vi genomfört en fallstudie genom intervjuer, en observation samt tagit del av enkätsvar. Efter dessa studier har vi identifierat de ordervinnande faktorerna hos FAB vilka är: varumärke, design, service och relationer samt rett ut varför dem är ordervinnande. De ordervinnande faktorerna är olika svåra att hantera på grund av att de har olika egenskaper. Våra rekommendationer till FAB är att de bör involvera lead-user, utveckla kommunikationen och samarbetet samt använda sig av kunskapsöverföring. Detta för att kunna ta tillvara på de ordervinnande faktorerna vid specifikationen av de nya lägenheterna.

Författare

Emma Mettävainio Malin Paulusson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..