Sök:

Hur icke-medvetna processer spelar roll för köpbeslutsprocessen

- En studie i svenska livsmedelsbutiker


Titel:  Hur icke-medvetna processer spelar roll för köpbeslutsprocessen  Författare:   Oscar Gustafsson och Sebastian Jonsson  Handledare:  Thomas Helgesson  Nivå:   Kandidatuppsats, Marknadsföring (15hp), VT 2012  Nyckelord:   Butiksmarknadsföring, Nordfält, Köpbeteende, Köpbeslutsprocess  Problemformulering:  Vilken roll spelar kunders icke-medvetna processer i köpbeslutsprocessen vid köp av produkter med varierat köpbeteende i dagligvaruhandeln?                     Syfte:   Marknadskommunikation påverkar hur de icke-medvetna processerna spelar roll hos kunders köpbeteende i butik. Därför är syftet att öka vår förståelse för dessa icke-medvetna processer som spelar in hos köpbeslutsprocess och där genom planerade och oplanerade köp. Tanken är att bidra med vår egen teori inom avgränsningarna för ämnet.  Metod:   Arbetet grundar sig i en hermeneutisk vetenskaplig inriktning där området undersökts genom metodtriangulering. Djupgående intervjuer med dels butikschef för ICA- och Willys butiker, dels insatta personer i Findus har varvats med butiksobservationer och enkätundersökning.  Teoretiskt perspektiv:  Kapitlet inleds med en förklaring av generellt köpbeteende samt köpbeslutsprocessen och den kritik som ges den. Därefter tas de icke-medvetna processerna upp. Till sist inriktar sig teorin på butiker och den forskning som gjorts inom ämnet för att påverka kunderna.  Empiriskt perspektiv:  I empirin presenteras de kvalitativa intervjuerna, butiksobservationerna samt enkätundersökningen som genomförts.  Slutsats:   Studien visar att butiksatmosfären i samband med de icke- medvetna processerna spelar en roll för köpbeteendet hos kunder inom den studerade produktkategorin. Det finns vetenskapliga studier för hur butiker bör vara uppbyggda, men då många är motsägelsefulla och området komplext har det bidragit till att butiker inte arbetar efter dem. Därför har en modell tagits fram för hur de icke-medvetna processerna spelar in för att göra området gripbart såväl för kunder som för butiker 

Författare

Sebastian Jonsson Oscar Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..