Sök:

Hur gårdagens lösningar blev dagens problem

En kvalitativ studie av Försvarsmaktens rekryteringsprocess för gruppbefäl, soldater och sjömän


Sveriges drygt 100-åriga tradition av värnplikt har försvunnit. År 2010 ersattes värnpliktutbildningen av en ny frivillig militär. Ingen ska längre utbildas med plikt om inte försvarsberedskapen kräver det. En förändring som innebär att Försvarsmaktens tillsättning av tidigare värnpliktsbaserade befattningar som gruppbefäl, soldater och sjömän nu genomförs på frivillig grund. Försvarsmakten har därmed blivit en arbetsgivare med stora årliga rekryteringsbehov. En rekryteringsprocess implementerades 2010 och har fram till idag fungerat bra i vissa avseenden och i andra avseenden mindre bra. Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur implementeringen och arbetet med rekryteringsprocessen har fungerat och hur den idag upplevs vid Försvarsmaktens HR-Centrum och vid två regementen. Syftet har tillika varit att se på förändringsarbetet utifrån ett perspektiv av organisatoriskt lärande och empowerment, med mål att undersöka om och i så fall hur organisationen lär sig under processens gång. Intervjuer har genomförts med sju respondenter som på olika sätt arbetar med rekryteringsprocessen för gruppbefäl, soldater och sjömän. Av resultatet framkom det att de undersökta enheterna anser att rekryteringsprocessen fungerar relativt bra. Att de problem som funnits och finns framförallt beror på att det saknas styrningar, att det finns kommunikationsproblem och att ett mer djupgående lärande inom organisationen inte kunnat ses. Problem rättas till och rekryteringsprocessen förbättras, vilket tyder på ett organisatoriskt lärande, men det sker ofta genom nödlösningar. Rekrytering har idag påbörjats mot en ny anställningsform, bestående av tidvis anställda gruppbefäl, soldater och sjömän. Frågan är nu om Försvarsmakten som organisation har lärt sig tillräckligt för att inte göra om samma misstag som begicks vid rekryteringsprocessens införande. Framtida studier kan därför riktas mot Försvarsmaktens fortsatta rekryteringsarbete och förmåga att utvecklas som organisation.

Författare

Max Björkstedt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..