Sök:

Hur bör Gröna Lund marknadsföra sig gentemot utländska turister?

En undersökning av inresande Stockholmsturisters process för informationssökning och dess implikationer för Gröna Lunds marknadsföring


Rese- och turistindustrin är en av världens mest expansiva näringar. Även upplevelseindustrinär på stark tillväxt. Det kan tyckas att nöjesparken Gröna Lund borde gynnas av detta, menunder de senaste sju åren har antalet besökare till Gröna Lund minskat. Med tanke på denkraftiga ökningen i turistindustrin vore det lönsamt för Gröna Lund att göra en medveten satsningpå att locka fler turister att besöka nöjesparken.Det första steget för Gröna Lund, om de vill locka dit fler inresande turister, är att se över sittsätt att nå ut till turisterna. En viktig del i detta arbete är att få insikt i hur de inresande turisternasöker information om sevärdheter, det vill säga hur deras process för informationssökningfungerar, och därefter arbeta för att anpassa Gröna Lunds marknadsföring utifrån detta.Syftet med denna uppsats är att undersöka inresande Stockholmsturisters process för informationssökning.Utifrån denna har vi sedan givit förslag på hur Gröna Lund bör anpassa sinmarknadsföring för att överensstämma med denna sökprocess och därmed nå ut till fler inresandeStockholmsturister.Vi har satt samman en modell över turisternas process för informationssökning utifrån modellerskapade av Blackwell, Miniard och Engel samt Gursoy och McCleary. Vi har dessutomintervjuat inresande turister på Stockholm Tourist Centre samt turistbyråchefen Stefan Pettersson.För att få information om Gröna Lunds marknadsföring i dag har vi även intervjuatAndreas Bergén, marknadsutvecklare på Gröna Lund.Vår utredning visar att Gröna Lund bör anpassa sin hemsida samt den reklam de gör på turistbyrånför att bättre överensstämma med turisternas process för informationssökning. För attuppnå detta föreslår vi bland annat att Gröna Lund bör översätta mer information till andraspråk, hyra en monter på turistbyrån och köpa annonsplats på en hemsida riktad till Stockholmsturister.Om Gröna Lunds informationskällor når ut till flera turister kan även word-of-mouthöka som en följd av detta.

Författare

Karin Troselius Rebecca Killiner

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..