Sök:

Hur beskriver elever på ett yrkesförberedande program sitt lärande


Hur tillägnar sig gymnasieelever sin kunskap och är de medvetna om hur de tillägnar sig praktisk och teoretisk kunskap? Dessa frågor har Comenius och Dewey långt före mig sökt svaret på. Denna studie avser att bidra med kunskap om denna process. De elever som ingått i denna studie berättar om hur de upplever skillnader och likheter mellan teoretisk och praktisk kunskap. Elevernas tolkningar om hur de uppfattar lärandet är en central del av arbetet där elevens syn är viktig. Studiens syfte är undersöka hur elever på gymnasieskolans yrkesförberedande program upplever att de tillägnar sig kunskap och framför allt hur de uppfattar skillnaden mellan praktiskt och teoretiskt lärande. För att få reda på hur elever upplever målen med skolan och hur de ser på sitt lärande har jag genomfört intervjuer med fyra elever. Intervjusvaren har sedan analyserats för att få en bild av deras erfarenheter. Resultatet pekar på att eleverna inte är särskilt medvetna om vilka strategier de har för att lära sig kunskap. Strategierna för ett lärande är mer en omedveten handling som är svår att redogöra för hur den fungerar. Eleverna beskriver stora skillnader mellan teoretisk kunskap och praktisk kunskap men under intervjun visar de också en medvetenhet. När likheterna mellan teoretisk och praktisk kunskap efterfrågas har eleverna svårt att redogöra för vart gränsen mellan dessa egentligen går. Jag har förstått att ju större anknytning till elevens verklighetsvärld utbildningen har desto bättre förutsättningar har lärandet.

Författare

Martin Ekhede

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..