Sök:

Hur barn leker matematik

En observationsstudie gjord i förskolan


Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. Vi använde oss av ett observationsschema för att organisera de matematiska händelserna under matematikens byggstenar. Matematikens byggstenar i denna studie är sortering och klassificering, geometri, form och mönster, rumsuppfattning och tidsuppfattning, mäta och antal och siffror. Studiens resultat visar att det förekommer matematik i barns lärande lek inom de matematiska byggstenarna. I vår studie kom vi fram till att matematiken uttrycks på olika sätt i barns lärande lek genom matematikens byggstenar.

Författare

Nathalie Sigvardsson Amanda Nyström

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..