Sök:

Hur artrosskola påverkar artrospatienters smärta, fysiska funktion, delaktighet och livskvalité


Introduktion/bakgrund: Artros är en kronisk ledsjukdom som drabbar en eller flera leder i kroppen. Vanliga symptom är smärta, stelhet, svullnad, muskelsvaghet och ledinstabilitet. Träning, viktnedgång och patientinformation är de tre viktigaste behandlingsrekommendationerna. Behandling bör påbörjas så tidigt som möjligt i sjukdomsförloppet för att ha bäst effekt. På flertalet hälsovårdscentraler i landet genomförs artrosbehandling i form av en artrosskola där träning och patientinformation står i fokus, dock är det inte infört på samtliga hälsocentraler. Syfte: Syftet var att undersöka effekt och upplevelse av artrosskola. Frågeställningar: A)Hur påverkar artrosskolan patienters smärta, fysiska funktion, delaktighet och livskvalité? B)Hur upplever patienter artrosskolan? Metod: För frågeställning A) undersöktes kvantitativa data gällande fysiska förmågor och självuppskattad hälsa från 59 deltagare av artrosskolan höstterminen 2013. Undersökningsinstrument var enkäterna Hip disability and Osteoarthritis Outcome Score eller Knee Disability and Osteoarthritis Outcome Score samt fysiska testerna chair-stand test, sex minuters gångtest och enbent hopp. För syfte B) fick tolv deltagare i en artrosskola svara på en enkät angående deras upplevelse av artrosskolan. Resultat: Den insamlade kvantitativa datan visade signifikant förbättring på gruppnivå inom samtliga undersökta parametrar. Den insamlade kvalitativa datan visade på en överhängande mycket positiv bild av upplevelsen av artrosskolan, särskilt patientinformationen och gruppdynamiken. Konklusion: Att bedriva artrosskola i vården är ett effektivt och mycket uppskattat sätt att behandla artrospatienter på.

Författare

Izabella Henriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..