Sök:

Hur är socialt klimat relaterat till mobbning i skolan?


Denna litteraturstudies ansats a?r att beskriva hur det sociala klimatet i skolan sta?r i relation till mobbning.Med mobbning menas a?terkommande beteende/ha?ndelser da?r en part blir drabbad, fysiskt eller psykiskt/socialt av en eller flera individers handlande.Med socialt klimat menas huvudsakligen hur relationerna ter sig mellan dem som befinner sig i skolmiljo?n, fra?mst la?rare och elever. Bakgrundsfaktorer sa?som socioekonomisk status, etnicitet och ko?n pa?verkar det sociala klimatet, liksom faktorer ba?de pa? individ-, klassrums- och skolniva?.I studien konstateras att forskning till stor del saknas, som belyser effekter av olika insatser fo?r fo?ra?ndring av det sociala klimatet med ma?let att minska mobbning (kausalstudier). Da?remot finns det en ma?ngd forskningsunderlag som belyser korrelationer mellan olika aspekter pa? det sociala klimatet och hur dessa faktorer korrelerar med mobbningsniva?n pa? respektive skola.Huvuddragen av studiens resultat: Skolklimatet spelar sto?rre roll fo?r flickors beteende a?n fo?r pojkars. Det kan fa? elever att med- eller motverka och rapportera mobbning, beroende pa? deras sja?lvfo?rtroende, ra?dande diskurs m.fl. faktorer. Skolklimatet kan go?ra det sva?rt att korrekt ma?ta ma?ngden mobbning. Forskningen a?r oense om hur stor roll skolklimatet spelar fo?r drabbade elevers a?terha?mtning. Ba?ttre gemenskap, aktivare och medvetnare arbete med skolklimatet och mindre stress tycks vara framga?ngskoncept fo?r att uppna? mobbningsfri skolmiljo?.

Författare

Johan Trolin

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..