Humankapital i kunskapsföretag
värdering ur ett internt perspektiv
Kunskapsföretag utmärks av att produktionen är icke standardiserad, kreativ, individberoende samt komplext problemlösande. Den värdefullaste tillgången i kunskapsföretag är därför det som kallas humankapital, det vill säga de mänskliga resurserna i form av individernas förmåga, kunskap, kompetens och erfarenhet. Humankapitalet är den tillgång i företaget som skapar andra tillgångar och samtidigt är detta kapital det som är svårast att sätta ett värde på. Värdering av humankapitalet kan påverka den externa bilden av ett företag, men även internt kan värderingen ha en viktig roll. Syftet med denna kandidatuppsats är att beskriva hur kunskapsföretag, direkt eller indirekt, värderar sitt humankapital samt hur värderingsresultaten kan användas internt i företaget. Vi har valt att genomföra en fallstudie genom personliga intervjuer av tre kunskapsföretag: två revisionsföretag och ett datakonsultföretag. Resultatet av vår undersökning visar på att värdering av humankapitalet sker dels genom mätning av debiteringsgrad och dels genom bedömning av de anställdas kunskap och kompetens. Värderingsresultaten används sedan som underlag i planeringen och styrningen av företagets verksamhet.