Sök:

Högstadielärare, Stress och Copingstrategier

En studie om vad högstadielärare känner sig stressade av


Syftet med min studie är att undersöka vad högstadielärare känner sig stressade av och vilka strategier de använder för att stressa ner. Teoristudierna och min undersökning ska utmynna i att följande frågeställning besvaras: Vilka copingstrategier erfordras för en högstadielärare? Studien är en kvantitativ undersökning där jag har använt mig av enkäter med ratningsskala, flervalsalternativ och öppna frågor som svarsalternativ.  En klar majoritet av samtliga högstadielärare i studien upplevde att de hade tillräcklig tid att utföra sina arbetsuppgifter under ordinarie arbetstid. De ansåg även att kraven inte kom från chefer, kollegor eller eleverna, utan snarare från dem själva. Samtliga respondenter tyckte att de hade ett bra stöd från kollegor och chefer, men även från familjemedlemmar och vänner. Samtliga högstadielärare menade att fysisk aktivitet är av stor vikt för att förebygga stress, men även att ha stöd hemifrån och på jobbet.  

Författare

Frida Junedahl

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..