Sök:

Högläs skönlitteratur för att lära med hela kroppen

En aktionsforskningsstudie om att bearbeta högläsning genom drama i årskurs tre


Att inneha ett rikt språk är betydelsefullt för attleva och verka i dagens samhälle som omges av text och samtal. Barns läsförmågaoch intresse för litteratur har senaste decenniet försämrats. Därför är det avstor vikt att lärare applicerar högläsning i undervisningen och bearbetar denpå ett varierat sätt, exempelvis genom drama. Ansatsen är baserad påaktionsforskning där fokus låg på att utveckla VFU-verksamhetens praktik. Syftet med studien är attbidra med kunskap omspråkutvecklande arbetssätt för bearbetning av högläst skönlitteratur. Aktionerna genomfördes med högläsning, dramabearbetning i grupper,dramapresentation och en enskild reflektion. Data samlades in med hjälp avvideoinspelning och loggboksskrivande som sedan analyserades. I resultatetsynliggjordes fyra kategorier: Eleverbearbetar genom upprepning, elever bearbetar genom koppling till sin omvärld, eleverbearbetar genom koppling till känslomässiga erfarenheter och elever bearbetar genom att fantisera.Studiens centrala slutsats äratt dramatisering vid bearbetning av skönlitteratur har bidragit tillengagemang i textens innehåll, vilket i sin tur underlättade för eleverna attrelatera innehållet till sin omvärld eller uttrycka emotionella erfarenheter. Genomdenna studie vill vi uppmärksamma och inspirera lärare kring hur bearbetning avhögläsning kan utformas. Framtida forskning bör inriktas kring andra kreativasätt högläsning kan bearbetas för att gynna elevers språkutveckling.

Författare

Klara Rundgren Elin Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..