Sök:

Hjälp jag hinner inte

en studie om elevers stress i skolan


Denna studie handlar om stress i skolan. Hur eleverna påverkades, om de påverkades och hur de själva upplevde det. Syftet med studien var att undersöka hur elever upplever stress i skolan, samt vilka orsaker som finns till stressen. Vi undersökte även vilka möjligheter skolan hade att förändra stress situationer. Intervjuerna valdes att göras med elever och lärare i år 5 och år 6 på grund av att i dessa åldrar händer mycket ur utvecklingssynpunkt. Intervjuerna gav mycket tydliga och bra svar i överlag av både elever och lärare. Till intervjuerna användes bandspelare för att inte gå miste om viktig information samt för att inte påverka validiteten. Resultatet visade att elever och lärare upplever stress i skolan. Det visade sig att elever blir stressade av bland annat det höga tempot i matematiken. Förslag på åtgärder till att minska stressen var att eleverna skulle ta det lugnare med hjälp av lärare samt att lärarna skulle förklara att det är kvalitet som räknas och inte kvantitet. Denna studie har gett oss klarar perspektiv på hur den stressiga situationen ser ut i skolan idag för elever i de yngre åren.

Författare

Maria Bramberg Lisa Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..