Sök:

Historiemedvetande för alla?


Arbetet är en studie om hur lärarna på en högstadieskola i en skånsk kommun anpassar sin historieundervisning för de elever med en annan kulturell bakgrund. Vi har valt att titta närmare på detta ämne eftersom det står i skolans styrdokument att varje lärare skall sträva efter att eleverna ska förvärva ett historiemedvetande. Vi har valt att undersöka hur historiemedvetande och historiekultur ser ut i skolan och om detta är anpassat till elever med icke-svensk historiekultur. Om inte eleverna från en annan historiekultur får sin historia tillgodosedd i historieundervisningen finns risken att deras historiemedvetande inte fördjupas. Vår tanke är att genom att intervjua lärare på vår intervjuskola som undervisar i historia och fråga dessa vad historiemedvetande betyder för dem, undersöka vad de gör för att tillgodose sina elever som har en icke-svensk historiekultur i sin historieundervisning. Vi har även använt oss av en annan liknande undersökning som rör ämnet från en annan skånsk skola och kommit fram till att elever med icke-svensk historiekultur inte får sin historia berättat för dem så mycket som vi skulle vilja. Om det är ointresse eller resurser som styr detta, kan vi inte med säkerhet säga. Vi har även kommit fram till att de lärare som har en bakgrund i skolor med en större mångfald tog större hänsyn till sina elever med annan kulturell bakgrund och anpassade sin undervisning till dessa.

Författare

Marie Svensson Jeppelina Schoug

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..