Sök:

High five med heteronormen. Sjuksköterskors upplevelser och praktiker för att vårda patienter av motsatt kön.


Bakgrund: Omvårdnadsforskning med genusperspektiv är ett eftersatt område. Ett vanligt använt begrepp när ett genusperspektiv ska anläggas är heteronormativitet. Det är tänkt att belysa de normer som strukturerar hur ett lyckat heterosexuellt liv bör levas. Där ingår en kontinuitet mellan kön, genus och sexualitet samt en rad normer för hur livsnarrativet ska se ut i övrigt. I sjuksköterskans arbete är begreppet professionalitet centralt. Att vara professionell innebär att ha en viss kunskap och att vara den som ska tillfredsställa patientens behov, hålla lagom distans och att inte engagera sig personligt. Syftet var att belysa hur sjuksköterskor upplever att vårda patienter av motsatt kön, och vilka praktiker som används för det. Metod för genomförandet var en metasyntes av tio kvalitativa artiklar. I resultatet från detta material framkom ett stort fokus på att hålla relationen avsexualiserad som ett sätt att vara inom det professionellas gränser. Vad som ska göras för att anses professionell skilde sig åt beroende på sjuksköterskans kön. Män riskerade att falla ur den rollen vid uppgifter som handlade om intima omvårdnads- eller undersökningsmoment av både kvinnliga och manliga patienter, då framförallt genom att misstas för att ta sexuell kontakt vilket inte ansas okej i den professionella rollen. Kvinnor riskerade att inte ses som professionella när manliga patienter inte litade på deras yrkeskunnande och hellre ville få kontakt med en läkare. För att hålla relationen professionell använde sjuksköterskorna olika praktiker som handlade om att avsexualisera kontakten med patienten. Exempel på dessa praktiker är att objektifiera patienten eller att använda en kvinnlig bisittare vid intima omvårdnadsmoment. Slutsatsen är att sjuksköterskor i interaktionen med patienter befäster normer om genus och sexualitet. Man bör fråga sig vilka följder ett aktivt normbrytande arbete från sjukvårdspersonals sida skulle få för olika patientgrupper.

Författare

Jenny Axelsson

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..