Sök:

Hemmasittare. En fallstudie om att öka måluppfyllelsen och främja skolnärvaro med hjälp av IKT


Bakgrund: I skolor i Sverige och övriga världen finns ett antal elever som inte förmår att komma till skolan. Dessa elever brukar benämnas hemmasittare. Orsakerna bakom den långa ogiltiga frånvaron kan vara många och olika. Mina egna upplevelser som klassföreståndare för en hemmasittare fick mig att fundera på om eleven kunde arbeta med läroplanens centrala innehåll och nå kunskapskraven oavsett tid och plats för arbetet och om skolarbete skulle kunna göras över sociala medier. Jag reflekterade också över om det kan vara lättare att börja komma till skolan efter lång tids frånvaro om man presterar först, än att tvingas till skolan för att börja prestera. Jag började arbeta över Facebook och Skype med eleven, samtidigt som jag funderade över orsaker till frånvaro och hur man kan nå hemmasittare och öka närvaron.Syfte: Arbetets syfte är att undersöka sätt att öka måluppfyllelsen och främja skolnärvaro för hemmasittare med hjälp av IKT (informations- och kommunikationsteknik). Jag har tittat på följande aspekter:? Vilka orsaker kan, enligt litteraturen, ligga bakom lång ogiltig frånvaro och vilka orsaker har legat bakom min elevs frånvaro, enligt eleven själv och föräldern?? Vilka framgångsfaktorer lyfter litteraturen fram i arbetet med att nå hemmasittare och vad har jag, min elev och dennes förälder upplevt som framgångsfaktorer i vårt arbete?? Hur kan man möta hemmasittare och främja närvaron, enligt litteraturen och mina egna erfarenheter? ? Hur kan man arbeta med hemmasittare med hjälp av IKT? Hur arbetar andra skolor, enligt litteraturen, och hur arbetar jag?? Upplever eleven och föräldern i undersökningen att skolan kunde ha gjort något annorlunda för att få tillbaka henne tidigare?Teori och metod: Rapporten handlar om hemmasittare och vägen tillbaka till skolan. Studien är en fallstudie och bygger på en elevs väg mot måluppfyllelse och viss tillbakakomst till skolan efter lång tids frånvaro. Metoden för studien är kvalitativa intervjuer med eleven och dennes förälder för att få djupare förståelse för orsaker till frånvaron, men också deras upplevelse av ett förändrat arbetssätt. Resultat: Det finns många åtgärder som kan vidtas för att få tillbaka elever till skolan. Bakomliggande orsaker behöver undersökas för att få förståelse för varje enskild elevs behov och för kunna göra rätt insatser. Ofta krävs pedagogiska anpassningar och individuella, flexibla lösningar. Att kommunicera och arbeta över sociala medier kan hjälpa till i arbetet med att skapa tillit, bygga självkänslan och få eleven att känna att den klarar av skolarbetet.

Författare

Emma Dahl

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..