Sök:

Hellre viska än skrika?

en kvantitativ analys av (smyg)reklam i Julia, Veckorevyn och Tara


Syfte: Genom att jämföra de tre veckotidningarna Julia,Veckorevyn och Tara vill jag ta reda på hur många reklamannonser som finns i de respektive tidningarna och hur många artiklar med dold reklam som finns i tidningarna. Veckotidningar idag är dyra att köpa och deras ekonomi och själva existens bygger på att de har många annonsörer, detta ger upphov till att tidningarna många gånger upplevs som reklamblad. Genom min undersökning vill jag ta reda på om det köparen betalar för vid köpet av veckotidningen verkligen är mestadels reklam och i vilken form denna förekommer ? öppen eller dold. Metod: Med hjälp av John Fiskes kvantitativa innehållsanalys har jag tänkt studera innehållet i tidningarna Tara, Veckorevyn och Julia för att kontrollera hur stor del av tidningen som innehåller reklam i någon form och hur stor del av tidningen som lämnas fri till övriga artiklar. Slutsats: I min uppsats har det visat sig att man i fallet med Tara och Veckorevyn betalar något mer för reklam i någon form, dvs annonsering och smygreklam/produktplacering än för övrigt innehåll. Vad gäller tidningen Julia betalar man dock mest för journalistiskt innehåll och mindre för reklam och smygreklam/produktplaceringar. 23% av tidningen bestod alltså av reklamannonser eller artiklar vars innehåll utgjordes av smygreklam/produktplacering av varor. Detta lämnade hela 77% av tidningens utrymme till artiklar, insändare och reportage som ej kan knytas direkt till reklam eller produktplacering. Av tidningen Veckorevyns utrymme viks alltså 52% av tidningen till reklamannonser och artiklar med smygreklam/produktplacering. 48% av tidningens utrymme lämnas till övrigt material så som artiklar och reportage som är fria från reklam eller produktplaceringar. Tidningen Tara består alltså av 57% reklam samt smygreklam/produktplaceringar och 43% övrigt material om man räknar på det första alternativet. Om man väljer att räkna på det andra alternativet där jag gjort en ungefärlig uppskattning av övriga annonser/smygreklamartiklar till 3 sidor blir det 59% av tidningen som består av reklam och smygreklam/produktplacering medan 41% återstår till övrigt material.

Författare

Veronika Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..