Sök:

Har ungdomar som valt NV respektive SP till gymnasiet olika natursyn?

En enkätstudie av förstaårselever på Naturvetenskaps- och Samhällsvettenskapsprogrammet

Syftet med detta arbete var att undersöka gymnasieelevers intresse för naturen och miljön. En enkätundersökning genomfördes bland elever som går första året på Naturvetenskapsprogrammet (NV) respektive Samhällsvetenskapsprogrammet (SP). Enkäten formulerades för att utifrån svaren kunna jämföra olika grupper avseende orsakerna till varför de valt som de gjort till gymnasiet, vad de anser vara natur, samt om natursynen skiljer sig åt mellan grupperna. En huvudfråga formulerades utifrån dessa faktorer:Har ungdomar som valt NV respektive SP till gymnasiet olika natursyn?Samtliga faktorer skilde sig, mer eller mindre, åt mellan alla de grupper som jämfördes - mellan NV- och SP-elever, mellan tjejer och killar, mellan elever uppvuxna på landsbygd och elever uppvuxna i stad samt mellan elever som huvudsakligen bott i villa och elever som huvudsakligen bott i lägenhet.Vid gymnasievalet uppger fler killar än tjejer att de påverkats av andra, och kompisar har påverkat mest. De största faktorerna till varför eleverna valt NV eller SP är dock dels att de gillar NO- respektive SO-ämnena, dels vad de vill göra i framtiden.I arbetet beskrivs begreppen natur och natursyn och människors förhållande till naturen genom historien. Den svenska natursynen, som vi ofta anser vara unik, definieras som en romantisk syn på naturen som växte fram som en reaktion på urbaniseringen på flera håll i Europa under 1800-talet, men med ett mer ensamhetssökande inslag än vad man finner på andra håll.Svaren från enkäterna användes för att utforma ett kriterie för att få ett mått på vilken natursyn en grupp har. Störst skillnad i natursynen fanns mellan NV- och SP-elever än mellan andra jämförda grupper, och skillnaden, där NV-elever hade en mer reflekterande och värderande syn på naturen, var så stor att jag inte kan svara på arbetets huvudfråga med något annat än:Ja, ungdomar som valt NV respektive SP till gymnasiet har olika natursyn.

Författare

Hanna Nicklasson

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..