Sök:

Sökresultat:

37 Uppsatser om Kvalitetsstyrning - Sida 1 av 3

Kvalitet och kvalitetsbrister hos Genevad cellplast AB : en fallstudie kring kvalitetsstyrning och kvalitetsutveckling

Uppsatsens tema är hur man kan arbeta med Kvalitetsstyrning och kvalitetsutveckling inom fallföretaget Genevads. I uppsatsen studeras förekomsten av kvalitetsbrister i produktionsprocessen. Diagnosen leder fram till uppsatsens andra steg där vi söker efter bättre kvalitetstyrning och kvalitetsutveckling. Teoretiskt fokus ligger på "lean six sigma" och kvalitetsutveckling enligt "lean"-principerna..

Kvalitetsstyrning : CMM och system/mjukvaruutveckling

Kvalitet är viktigt för utvecklingsföretag, det ger nöjda kunder och gör att efterfrågan på produkterna ökar, d.v.s. kvalitet är lika med lönsamhet (Tisell, 1991). I många av dagens branscher råder hård konkurrens och där har Kvalitetsstyrning blivit ett viktigt medel för att uppnå lönsamhet (Söderstedt, 1995). Hur uppnår man då kvalitet?Traditionellt har kvalitetsarbete inneburit att man utför kontroll på själva produkten och kasserar de produkter som inte håller måttet.

Utveckling av modell för kvalitetsstyrning av polyetenreaktor

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Digitalisering av Universitetsservice kvalitetsstyrning genom programmet AutoFlowChart

Universitetsservice US-AB är ett tryckeri som specialiserat sig på akademiska trycksaker såsom avhandlingar, visitkort samt studentlitteratur. Sedan en tid tillbaka har företaget arbetat mot ISO 9001 standarden. De dokument som styr standarden har hittills förvarats i pärmar på de lokala kontoren. Detta har visat sig vara ineffektivt då det är lätt hänt att pärmarna bara blir stående och de anställda på grund av det inte hålls uppdaterade. Syftet med detta examensarbete är att göra dessa dokument mer användarvänliga genom programmet AutoFlowChart från Netforms. Arbetet resulterade i en HTML-sida som Universitetsservice US-AB kan använda i sitt intranät, vilket gör att medarbetarna får snabb och lätt åtkomst till alla dokument. Detta medför även att när dokumentationen uppdateras på intranätet får samtliga fyra kontor direkt åtkomst till uppdatering. Dokumenten skulle även utformas så att de blir mer lättlästa och får ett trevligare utseende.

Kvalitet - Vägen mot ständiga förbättringar : En studie av kvalitetsarbetet i Posten AB och SKF Mekan AB

Bakgrund: Idag är kvalitet ett viktigt konkurrensmedel i många företag. Koncept som Total Quality Management har utvecklats för att förbättra produkt- eller servicekvalitet och har haft stor påverkan på hur många företag arbetar med kvalitet. Därutöver ser företag olika på kvalitet och vissa lyckas tillämpa en effektiv Kvalitetsstyrning medan andra har svårigheter med det. Därmed är det intressant att studera hur dagens Kvalitetsstyrning bedrivs och fungerar för att skapa förändringar och ständiga förbättringar.Syfte: Syftet med studien är att ur ett ledningsperspektiv beskriva och förklara hur Kvalitetsstyrning kan leda till ständiga förbättringar. Vidare syftar studien till att jämföra Kvalitetsstyrning mellan tillverknings- och tjänsteföretag och att utveckla en generell processmodell för effektivt kvalitetsarbete.Metod: Studien har genomförts med en fallstudieinriktad ansats där Posten AB och SKF Mekan AB har studerats och jämförts.

Kvalitetsstyrning mot en lärande organisation

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..

Man kan inte styra det man inte kan mäta : en studie om kvalitetsstyrning i grundskolan

Kvalitet är ett svårdefinierbart begrepp som kan tolkas på en mängd olika sätt. Viktigast är att en organisation har klart för sig vad kvalitet innebär för just dem. I en verksamhet är det av stor betydelse att börja med kvalitetsmätning innan kvaliteten kan säkras i verksamheten. Annars finns risken att brister byggs in i systemet vilket kan bli dyrt. Dessutom är det svårt att styra det man inte kan mäta.

Kvalitetsstyrning i byggproduktion : En studie av ett samverkansprojekt

Kvalitetssäkring och kvalitetsledning är inget nytt i byggbranschen.Problemet är att många gånger gör dessa inte själ för namnen utanresulterar i en pärm på en hylla istället för att vara ett verktyg somanvänds för att säkra och utveckla kvaliteten i projekten och företagen.Detta examensarbete syftar till att i ett pågående byggprojektundersöka och ta fram en helhetsbild av hur kvalitetsarbetet iproduktionen ser ut och därefter ge förslag på förbättringar. Detundersökta projektet är Skandionkliniken i Uppsala som drivs isamverkan mellan Akademiska Hus och NCC. Ett av projektmålen äratt ta kvalitetsarbetet till nästa nivå. Beställaren har även valt enegenkontrollbaserad slutbesiktning som sker mot kvalitetsdokumentationenistället för den verkliga byggnaden.Resultatet visar att det finns en ambition i projektorganisationen attprestera bra och leverera ett projekt med hög kvalitet. Ett flertalanpassningar av NCC:s interna Kvalitetsstyrning har identifierats iprojektet vilka främst kan kopplas till den egenkontrollbaseradeslutbesiktningen.

Ständiga förbättringar : Kvalitetsstyrning för anläggningsbranschen

Arbetet syftar till att undersöka möjligheten att med hjälp av moderna arbetssätt få en arbetsgång med ständiga förbättringar inom anläggningsbranschen. Sökandet sker med hjälp av litteraturstudier kring ISO 9000 och LEAN samt studiebesök vid två företag, Hauler&Loaders Arvikafabriken (Volvo Wheel Loaders AB) samt PartnerTech Karlskoga AB. Detta är företag som under tid arbetat med dessa frågor och som nått goda resultat.Det framkommer att ISO 9000 är mycket öppet och inte detaljstyrande men att det finns vinster att hämta genom nyttjande av standarden. Kunder får en bekräftelse på att företaget i fråga har uppnått en god lägstanivå och det certifierande tredjepartsföretaget kan under externa revisioner hjälpa till att förbättra kvalitetssystemet. LEAN däremot är mer handfast även om det precis som ISO 9000 innehåller en stor del vision och filosofi.Studiebesöken har mynnat ut i ett flertal handfasta arbetsmetoder redo att anpassas för tester inom anläggningsbranschen.

En skola med kvalitet - god praktik eller teknikalitet? : Om skolan och kvalitetsbegreppet

Kvalitetsstyrning av skolan, vad innebär det? Ja, det är inte så alldeles enkelt att svara på. Kvalitet är ett begrepp med många och skiftande betydelser och vilken aspekt som fokuseras avgörs nog, tror jag, av den ideologiska kontexten.Syftet med denna uppsats har varit att studera hur skolans olika ansvars- och intressenivåer förhåller sig till kvalitetsbegreppet. Har staten och kommunerna samma syn på kvalitet i skolan? Kommun och individ? Kommun och kommun?Skolan är en del av välfärdsinstitutionen och som sådan indragen i en ideologisk strid om hur samhällsutvecklingen bäst främjas.

Akustikplanering: ett sätt att sänka ljudnivåerna i våra bostäder

Syftet med detta examensarbete är att belysa problemen med de höga ljudnivåer som ofta finns i våra bostäder samt titta närmare på de brister som finns i byggprocessen när det gäller akustikplanering. Vi vill också ge ett förslag på en förvaltnings- och byggprocess som tar hänsyn till de allt hårdare ljudkrav som ställs idag och i framtiden. Vi utsätts dagligen för buller, på arbetet, i trafiken, i varuhuset, i hemmet och på fritiden. Undersökning på undersökning visar att vi störs allt mer av buller och det kommer bli ett av framtidens folkhälsoproblem. Det är en av anledningarna till att Boverket har skärpt ljudkraven i våra bostäder.

Kvalitetsstyrning av bräddavlopp – exemplifierat på Krokängsparken, Göteborg

AbstractIn the fall of 2003 a project was started in the Swedish building sector that is called BASTA (the building sectors’ termination of especially harmful substances). The project is operated by the building companies NCC, Skanska, PEAB and JM, the Swedish Building Industry and the Swedish Environmental Institute IVL. The purpose of the project is to create a common environmental assessment system for the entire building industry and with the help of this system phase out the use of especially harmful properties from building products.In a large sense BASTA works like this; On the BASTA web site there is a database, to which a supplier can register the company and the company’s products. Only those products with a substance content that fulfil the demands of the BASTA system, is to be registered. As it is the supplier himself that carries out the registration of the company and the company’s products to the system, the BASTA-organisation annually controls that the companies that are registered in the database, fulfils BASTA’s demands.Since NCC is one of the companies that operates BASTA, BASTA is probably going to be the environmental assessment system that is recommended for the company in the future.

Skatteverkets kommunikation med medborgarna

Kvalitet är ett svårdefinierbart begrepp som kan tolkas på en mängd olika sätt. Viktigast är att en organisation har klart för sig vad kvalitet innebär för just dem. I en verksamhet är det av stor betydelse att börja med kvalitetsmätning innan kvaliteten kan säkras i verksamheten. Annars finns risken att brister byggs in i systemet vilket kan bli dyrt. Dessutom är det svårt att styra det man inte kan mäta.

Taylor i kebabfabriken

Efter millenniumskiftet uppfattas det som närmast ?rätt? att moderna framtidsinriktade verksamheter, stora som små, bör arbeta med Kvalitetsstyrning[1].  Åtgärder inom Kvalitetsstyrning innebär att moderera och justera tillverkningsprocessen så att de producerade enheterna håller sig till en standard[2]. Företag ställs ständigt inför flera olika alternativ om hur de kan förändra sitt arbetssätt, och öppna sig för att ta till sig olika kvalitetshöjande koncept. Dessa ska leda till att organisationen och dess processer blir mer effektiva och produktiva, för att i sin tur sänka kostnader, maximera vinsten, bemöta kundernas efterfråga, och kunna leverera billigare produkter av högre kvalitet på ett snabbare och enklare sätt.

Policyhantering - OKG Aktiebolag

Syftet med detta projekt är att få en bredare förståelse för hur en policyimplementering går till. För att göra detta möjligt har jag gjort en studie på ett företag genom att intervjua anställda med olika befattningar och undersökt vad som har skrivits i organisationens verksamhetsdokument. Dessutom har jag gjort litteraturstudier för att få tips och vägledning om andra effektiva metoder för policyimplementering.Jag har observerat att det saknas instruktioner för vad man vill uppnå med policy på organisationen. Dessutom har jag märkt att det inte står beskrivet hur man har tänkt förmedla policyn till hela organisationen. Orsaken till detta sägs vara att ledningen inte har bestämt vikten av policytillämpningen.

1 Nästa sida ->