Sök:

Hantverksundervisning, specialundervisning eller serviceverkstad?

en kvalitativ studie av lärande i slöjdundervinsingen och slöjdens roll i skolan


Studiens syfte är att beskriva vad slöjdlärare har för intention att lära eleverna och hur slöjdundervisningen kommer in i skolans större sammanhang. I rapportens inledande del pre-senteras tidigare forskning kring läroplansteori. Forskningen visar att styrdokumentens inne-håll inte kan ses som ett självklart facit för hur undervisningen bedrivs i praktiken. Därefter följer en redogörelse för läroplanen, kursplanen för slöjd samt hur de är avsedda att tolkas. Vidare presenteras olika teorier kring lärande som bland annat poängterar vikten av en mång-facetterad undervisningsmetodik och sociokulturellt lärande. Den inledande delen avslutas med en presentation av tidigare forskning inom området slöjd. Studien har en fenomenologisk ansats och den undersökande metoden är av kvalitativ art. Fyra verksamma slöjdlärare har intervjuats. Resultatet pekar på att slöjdlärare syftar till att ge eleverna en beredskap för livet, bland annat genom att utveckla personliga kvalitéer hos eleverna så som uthållighet och själv-förtroende likväl som hantverkskunnande och sinne för formgivning. Samarbete med andra ämnen sker främst genom så kallade tema- eller projektarbeten och slöjden anses då ha en förstärkande effekt på elevernas inlärning av det andra ämnet. Det finns dock tendenser att slöjden får rollen av en serviceinstitution i skolan samtidigt som ämnet av slöjdlärarna anses ha en typ av specialpedagogisk eller terapeutisk roll genom att utgör en typ av motpol i den teoretisk dominerade skolan.

Författare

Henrik Öhman

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..