Sök:

Hantering av kvalitetsavvikelser för att främja ständiga förbättringar inom ett företag i byggsektorn

En fallstudie vid byggföretaget STRABAG Sverige AB


År 2009 har Statskontoret konstaterat att antalet byggfel har ökat inom byggsektorn i Sverige. En av orsakerna bakom ett bristfälligt kvalitetsarbete inom byggsektorn är den projektbaserade organisationen. En projektbaserad organisation är av en tillfällig natur vilket kan medföra att brister uppstår i arbetet med ständiga förbättringar. Ständiga förbättringar innebär att genom små förbättringar i den dagliga verksamheten i en organisation uppnå en ny kvalitetsnivå. Kvalitetsavvikelser utgör en viktig information för en organisations processer och produkter, samt ligger till grund för ett förbättringsarbete.Denna studie har sitt syfte att skapa mer förståelse för hur ett företag inom byggsektorn kan förbättra sin hantering av kvalitetsavvikelser som en del i arbetet med ständiga förbättringar. Studien använder sig av en fallstudie för att mer specifikt undersöka hur hanteringen av kvalitetsavvikelser sker i STRABAG Sverige AB.Initialt genomfördes en litteraturstudie för att skapa mer förståelse för hur en kvalitetsavvikelse kan definieras, samt hur hanteringen av kvalitetsavvikelser kan utformas för att främja ständiga förbättringar för ett företag inom byggsektorn. Därefter genomfördes en nulägesbeskrivning av hur STRABAG hanterar kvalitetsavvikelser. Nulägesbeskrivningen baseras på insamlade dokument samt semistrukturerade intervjuer med personer i organisationen. I analysen genomfördes en jämförelse mellan den framtagna teoretiska referensramen och nulägesbeskrivning, för att identifiera förbättringsområden som syftar till att stärka STRABAGs hantering av kvalitetsavvikelser.Resultatet från denna studie består av sju rekommendationer som riktas till STRABAG för hur deras nuvarande hantering av kvalitetsavvikelser kan förbättras för att stärka arbetet med ständiga förbättringar. Rekommendationerna avser:? Definiera vad som är kvalitetsavvikelse ? Införa en systematisk analys vid uppstådda kvalitetsavvikelser? Förbättra en kontinuerlig uppföljning av korrigerande åtgärder? Införa statistisk uppföljning av kvalitetsavvikelser? Tydliggöra ledningens åtagande i förbättringsarbetet? Skapa acceptans för misstag och belysa dess viktiga roll? Förbättra erfarenhetsåterföringen gällande vilka förbättringar som har genomfört i organisationens projekt baserat på kvalitetsavvikelser

Författare

Alexei Husman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..