Hantering av dispensärenden
En fallstudie vid General Electrics Healthcare
Examensarbetet har utförts vid GE Healthcare i Umeå och undersöker upprättandet av upprepade dispensärenden på avvikande artiklar. En dispens innebär att en artikel används trots avvikelse från specifikationer eller ritningsunderlag, vilket orsakar eventuella kostnader genom administrativ hantering och produktionsstopp. Dessutom är det svårt att säkerställa hur avvikelsen hos artikeln påverkar kunden.Syftet med examensarbetet är att ta fram ett arbetssätt för att hantera upprepande dispensärenden. Krav och önskemål rörande det nya arbetssättet har identifierats genom enkätundersökning och intervjuer med personal från den nuvarande dispensprocessen.En rekommendation är att skapa ett tvärfunktionellt forum där personer från olika avdelningar träffas för att granska och diskutera de senaste dispensärendena samt, på ett systematiskt sätt, försöka identifiera och åtgärda de underliggande problemen. Utöver forumet är våra rekommendationer att:? Utse en processägare för dispensprocessen? Revidera rutinen för dispensprocessen? Hårdare krav för att godkänna dispensärenden? Utbilda personalen? Undersök möjligheterna att införa en standardiserad snabblösning för mindre problem