Sök:

Handledning som verktyg - en studie om specialpedagogisk handledning ur ett styrningsperspektiv


Syfte: Studiens syfte var att tolka och beskriva hur tio huvudmän uttryckte sin syn på specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen uttryckte styrningen av specialpedagogisk verksamhet i relation till de statliga intentionerna med ett förebyggande och hälsofrämjande arbete i skolan.Teori & Metod: Studien är kvalitativ och dess teoretiska ram är hermeneutisk och utgår från förståelse och tolkning av specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen erfar styrning av specialpedagogisk verksamhet. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer med nio huvudmän för fristående och kommunala skolor.Resultat: Huvudmännen uttryckte specialpedagogisk handledning som ett förebyggande och hälsofrämjande arbete. Handledning uttrycktes både ur ett lång- och kortsiktigt perspektiv. Några huvudmän hade centralt organiserad handledning och erbjöd kompetensutveckling i handledning för dessa specialpedagoger. Samtliga huvudmän uppgav att rektor avgör om specialpedagogisk handledning ska erbjudas i verksamheten. Specialpedagogisk handledning uttrycktes som verksamhetsutveckling och professionsutveckling och utgår från organisationens eller skolans behov. Handledning som stöd för personal utgår från individens behov.Flera huvudmän uttryckte dialogen som tänkt handledningsform. I dialogen kan synen på bland annat lärande vidgas och flera perspektiv synliggöras i ett skolutvecklande syfte. Huvudmännen gav uttryck för att handledningens effekt avgörs i mötet mellan uppdragsgivarens avsikter och de handleddas förväntningar. Även handledarens kompetens sågs som avgörande för resultatet av handledningen. Kompetens uttrycktes som personliga förmågor som kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga. Riktlinjerna för den specialpedagogiska verksamheten formulerades inte på huvudmannanivån. Huvudmännen uttryckte en medvetenhet om att det kategoriska perspektivet på specialpedagogik kan vara rådande på verksamhetsnivån.Huvudmännen delegerade styrningen av specialpedagogisk verksamhet till rektor, vilket kan ses som en konsekvens av vårt mål- och resultatstyrda system. Resultaten indikerar svårigheter i styrning av de specialpedagogiska frågorna från huvudmannanivån i ett implementeringsskede med ny skollag och läroplan i ett mål- och resultatstyrt system.

Författare

Anna-Karin Jonsson Eva Nilsson-Linder

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..