Sök:

Handledning inom verksamhetsförlagd utbildning från sjuksköterskans synvinkel

en litteraturstudie


Syftet med denna studie var att beskriva vilka faktorer som kan påverka sjuksköterskans möjligheter att handleda sjuksköterskestudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning. Sjuksköterskan handleder studenter dagligen i klinisk praktik. Sjuksköterskan ska kunna hantera sitt arbete och samtidigt vara handledare för studenter. Studien är en litteraturstudie med en beskrivande design i vilken fjorton artiklar granskats. Resultatet visade att i tio av de fjorton artiklarna togs negativt påverkande faktorer upp såsom hög arbetsbelastning och otillräcklig avsatt tid för lärande och återkoppling med studenten i den kliniska miljön. Positiva faktorer var att få stöd från kollegor och från Högskolan. I elva artiklar framkom att högre vetenskaplig utbildning och utbildning i handledning underlättar för handledare att kunna ge studenter en stimulerande klinisk praktik. I sex av de fjorton artiklarna visade resultatet behovet för Högskolan att ha en god samordning med handledare och ge information om studenters kunskap och uppsatta mål med verksamhetsförlagd utbildning.

Författare

Birgitte Ghawi

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för hälsa och arbetsliv

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..