Sök:

Handledning i en arbetsplatskontext

En kvalitativ studie omhur enhetschefer får stöd och utvecklas i sin yrkesroll inom välfärdstjänstesektorn


Att vara första linjens chef inom väfärdstjänstesektorn förutsätter förmågan att kunna hantera organisatoriska påfrestningar och krav. Handledning i en arbetsplatskontext är ett verktyg som  innebär hjälp för lärande, utveckling och förändring. Studien syftar till att undersöka och beskriva hur personer med chefsbefattning upplever handledning som betydande för utvecklandet av yrkesrollen samt förändrade strategier och handlingar. Den metodologiska utgångspunkten var inspirerad av grundad teori och datan bestod av kvalitativa intervjuer med sex enhetschefer från privata och kommunala verksamheter inom socialt arbete. Den teoretiska utgångspunkten var ett sociokulturellt perspektiv och situerat lärande ? legitimt perifert lärande. Reslutatet visade att deltagarna upplevde att rollen som enhetschef var komplex och att det fanns stora behov av att utbyta erfarenheter och kunskap med andra, framförallt på kollegial nivå. Handledning som formell och informell sammankomst hade betydelse för upplevelsen av känna trygghet i ledarrollen, att lära sig, utvecklas och kunna bolla tankar och idéer. Slutsatsen blev att arbetsgivare bör ta större ansvar för att tillgodose chefers behov av handledning.

Författare

Katarina Gantzert

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..