Sök:

Handelsbanken i Gävle

En studie om konsten att hitta rätt arbetskraft


I tjänsteföretag är det extra viktigt att man har bra medarbetare då deras primära uppgift är attbetjäna kunden och vara ?ansiktet utåt?. De anställda arbetar i ?fronten? och är tillsammansmed kunderna de viktigaste marknadsförarna. När man vill uppfylla dessa egenskaper hos sinpersonal är det viktigt att anställa rätt serviceinriktad personal från början. Detta betyder attdet måste läggas ned mycket uppmärksamhet och omsorg på anställningen och rekrytering avny personal.I ett möte med Urban Dahlborg som är personalchef på Handelsbanken berättar han om sittoch Handelsbankens problem med den missvisande bild som studenter har av Handelsbanken.Därigenom följer också deras problem med att nå ut till rätt studenter som potentiellamedarbetare. Syftet med vår studie är därför att undersöka hur Handelsbanken kanmarknadsföra sig för att bli en mer attraktiv arbetsplats för studenterna. För att kunna besvaravår huvudfråga har vi valt att se på hur studenter uppfattar Handelsbanken som en eventuellarbetsplats, hur Handelsbanken kan attrahera ung kompetens och vad Handelsbanken kananvända sig av för marknadsföringskanaler för att nå ut till studenter som passar in i derasorganisation. Vi har i vår studie valt att avgränsa oss till Högskolan i Gävle ochMittuniversitetet i Sundsvall.För att kunna undersöka vårt problem har vi valt att använda oss av både den kvalitativa ochden kvantitativa metoden. Gällande den kvalitativa metoden kommer vi att använda oss avintervjuer för att få en djupare kunskap om vilka marknadsföringskanaler som finns på debåda skolorna. Gällande den kvantitativa metoden har vi genomfört en enkätundersökningsom omfattar 95 ekonomstudenter totalt på de båda skolorna.Resultatet som vi kunde urskilja utifrån studien var att de studenterna som inte harHandelsbanken som bank inte heller har någon uppfattning om banken och på så sätt kanskeinte heller tänker på Handelsbanken när de ska söka arbete. Vår undersökning visar att hela 85% av de tillfrågade studenterna skulle kunna tänka sig att arbeta på en bank och 10 % svaradeatt de inte visste vad de ville arbeta med i framtiden. Detta visar att det finns godaförutsättningar att attrahera ung kompetens då endast 5 % av de tillfrågade studenterna intekunde tänka sig att arbeta på en bank.Denna studie kan dock inte sägas vara representativ för alla studenter då vi endast valt attfråga en del av ekonomstudenter på två skolor i Sverige.I slutsatsen redogörs även för de åtgärder som vi tycker Handelsbanken ska använda sig av föratt nå ut till rätt studenter som potentiella medarbetare.

Författare

Nadja Wedin Carolina Borbos

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..