Sök:

Ha?llbarhetsanalys av ett cykelinfrastrukturprojekt inom Stockholms stad

Utva?rdering av ett cykelinfrastrukturprojekt via samha?llsekonomisk nyttoanalys


Att stra?va mot en ha?llbar utveckling, inom alla dess aspekter, a?r i dagsla?get ho?gst aktuellt. Sa?rskilt da? medvetenheten o?kat kring de negativa effekter som exempelvis utsla?pp, fo?roreningar och buller ger upphov till. Dessa effekter finns alla na?rvarande na?r man utvecklar en av samha?llets allra mest vitala funktioner, na?mligen transportinfrastruktur. Transportsystemen a?r, och har la?nge varit, oha?llbara da? bilar och andra motorfordon, som har stor miljo?pa?verkan, har prioriterats. Fo?r att minska utsla?ppen fra?n transporter har Europeiska kommissionen uttryckt att andra typer av transportmedel, som kollektivtrafik, ga?ng och cykling, bo?r ges ho?gre prioritet. Flera stora sta?der i Europa har info?rt cykelvisioner och planer fo?r att fo?rba?ttra mo?jligheterna fo?r att just cykla. Stockholm a?r en av dessa sta?der och en handfull projekt har da?rfo?r info?rts fo?r att rusta upp stadens cykelna?t. Trots dessa cykelsatsningar go?rs dock fa? ha?llbarhetsanalyser av cykelinfrastrukturprojekt, vilket kan vara problematiskt da? beslutsfattare ofta saknar adekvat underlag fo?r att motivera investeringar.Arbetet har underso?kt den sociala, ekonomiska och ekologiska ha?llbarheten hos ett cykelinfrastrukturprojekt genom att ja?mfo?ra projektets investeringskostnad mot dess samha?llsvinster via kostnads- och nyttoanalys (CBA). Projektet som har underso?kts innefattar en byggnation av en 400 m la?ng ga?ng- och cykelbana la?ngs Ska?rholmsva?gen i sydva?stra Stockholm. Tidigare har va?gen kantats av cykelfa?lt pa? vardera sida och ingen ga?ngva?g har funnits la?ngs stra?ckan. Projektet va?ntas vara klart under 2015 och bera?knas kosta 4,16-5 miljoner kronor.Vid CBA utreds inledningsvis vilka effekter, som projektet ger upphov till, som ska beaktas i analysen. I detta arbete har ha?lsovinst, tidsvinst, bekva?mlighetsvinst, olycksriskskillnad och miljo?vinst analyserats. Efter att effekterna kvantifierats omvandlas dessa kvantiteter till moneta?ra termer fo?r att kunna ja?mfo?ras med projektets budget. Va?rdet fo?r ha?lsovinster ges av minskad do?dsrisk och va?rdet av ett statistiskt liv (VSL), tidsvinsten fa?s av o?kad medelhastighet, bekva?mlighetsvinsten bera?knas genom att cyklisterna separeras fra?n biltrafik, olycksriskskillnaden ges av fo?ra?ndringar i cyklisternas trafiksituation och miljo?vinsten fa?s av den andel nytillkomna cyklister som tidigare pendlade via bil.Projektet kommer, enligt utfo?rda bera?kningar, resultera i en samha?llsnytta pa? mellan 1,05 miljoner kronor och 2,88 miljoner kronor beroende pa? ma?ngden genomfo?rda antaganden. Den effekt som bidrog mest till denna nytta a?r ha?lsoeffekter med ett bidrag pa? mellan 919 000 kr och 2,76 miljoner kr. Den effekt som bidrog med minst nytta a?r miljo?vinst med ett bidrag pa? mellan 168 kr och 630 kr. Nyttan kan sedan ja?mfo?ras med projektets budget vilken fo?rmodas minst uppga? till 4.16 miljoner kronor. Den planerade kostnaden fo?r projektet uppga?r dock till 5 miljoner kronor. Projektet kommer alltsa? slutligen ge upphov till en samha?llskostnad pa? mellan 1,28 miljoner kr och 3,95 miljoner kr enligt genomfo?rda bera?kningar.Projektet kan mo?jligtvis anses vara samha?llsekonomiskt ga?ngbart om den procentuella bredden av ga?ngbanan a?ven motsvarar dess procentuella kostnad. Sedan miljo?effekten fo?r projektet blev fo?rsumbar ja?mfo?rt med o?vriga effekter kan ytterligare analysverktyg dock beho?vas fo?r att vidare bedo?ma projektets miljo?pa?verkan. Detta a?r en indikation pa? att CBA a?r ett ofullsta?ndigt analysverktyg fo?r att bedo?ma ha?llbarhet vad ga?ller cykelinfrastrukturprojekt. 

Författare

Tony Book Sofia Svensson

Lärosäte och institution

KTH/Industriell ekologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..