Sök:

Hållbar stadsutveckling som kunskapsprocess

att arbeta med hållbarhetsperspektiv i praktiken


De flesta såväl praktiker som teoretiker är nog överens om att utvecklingen av städer måste vara hållbar, men hur uppnås en hållbar stadsutveckling? Denna uppsats handlar om arbetet med hållbar stadsutveckling i praktiken och hållbar stadsutveckling som en lärandeprocess. Från det att hållbar utveckling etablerades med Brundtlandrapporten 1987 och det därpå följande begreppet hållbar stadsutveckling, har många tolkningar gjorts av innebörden till begreppen. Tillvägagångssätten för att generera hållbar utveckling och hållbar stadsutveckling har också visat sig vara otaliga, det finns ingen allmängiltig metod att följa och det kan vara problematiskt att gå från policy- till genomförandenivå. Det innebär att begreppen är under utveckling och det pågår ständigt lärande om hur det skall uppnås. Den röda tråden genom uppsatsen har varit att studera hållbar stadsutveckling som en lärandeprocess genom att studera hur kunskap utvecklas för hur hållbar stadsutveckling kan genomföras i praktiken och hur begreppet implementeras och operationaliseras. Uppsatsen bygger på djupintervjuer med olika aktörer i Skåne representerande olika projekt och verksamheter med fokus på hållbar stadsutveckling. Utgångspunkten i intervjuerna var att studera hur hållbarhetsbegreppen hanteras, vilka arbetssätt och metoder som används i arbetet med hållbar stadsutveckling samt hur kunskap om hållbar stadsutveckling utvecklas. Resultaten från intervjuerna berättar inte explicit hur en lärandeprocess går till, men med resultaten från intervjuerna tillsammans med de teoretiska utgångspunkterna kan en enkel bild skapas för hur lärandeprocessen på strategisk nivå kan se ut för hållbar stadsutveckling. De slutsatser som går att dra om hållbar stadsutveckling som lärandeprocess handlar om att det finns en öppenhet för vad hållbarhet innebär, vilja att lära och att i stora drag konkretisera vad som skall uppnås samt att kunskap och erfarenhet delges och sprids. Detta förutsätter att det finns platser och arenor för lärande och verktyg samt strategier att använda i denna process. I lärandet för, och i arbetet med hållbar stadsutveckling är det exempelvis betydelsefullt med samverkan och samarbete och att ha ett långsiktighetstänkande. Genom att det finns en vilja och öppenhet till att lära i samhället och förvärvade kunskaper och erfarenheter om hållbar stadsutveckling vidareutvecklas och sprids till andra sammanhang skapas nya lärandespiraler i sökandet för hur hållbar stadsutveckling kan genereras.

Författare

Boel Kjellsdotter

Lärosäte och institution

SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..