Sök:

HELHETSSYN OCH VERKLIGHETSUPPFATTNING

En statistisk enkätundersökning kring lärares syn påämnesintegration och dess för- och nackdelar.


Detta arbete syftar till att kartlägga vad lärare i grundskolans senare del, årskurs6-9, och gymnasiet i Västerås stad anser om ämnesintegration. Den metod somanvändes var en enkätundersökning som riktade sig till samtliga lärare ipopulationen. Genom att statistiskt undersöka de inkomna svaren har ett antalresultat hittats. De flesta lärare är positiva till ämnesintegration. De skulle ocksåvilja arbeta mer ämnesintegrerat. Lärarna håller med om de fördelar, nackdelaroch hinder som enkäten tar upp. Kvinnor är mer positiva än män tillämnesintegration, yngre och mindre erfarna lärare är mer positiva än äldre ochmer erfarna lärare. De lärare som arbetar på friskola är mer positiva än de somarbetar på kommunal skola. Variationen är stor kring hur och i vilkenutsträckning lärarna arbetar ämnesintegrerat.

Författare

Martin Sjökvist

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..