Sök:

Gymnasielärares skrivundervisning

En studie om förberedelser inför den skriftliga produktionen i det nationella provet i svenska på gymnasienivå


Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur eleverna i gymnasieskolan förbereds inför den skriftliga uppsatsen i det nationella provet i svenska. Jag vill även ta reda på om gymnasielärare använder sig av ett processorienterat arbetssättet som en metod i undervisningen. För att få en överblick av olika sätt att se på skrivundervisning så har jag i min bakgrund tagit del av den forskning som är aktuell för just mitt arbete. Jag har i min bakgrund sammanfattat ett processorienterat arbetssätt och dess utveckling. I bakgrunden har jag även skrivit om hur skrivuppgifter bedöms. Jag avslutar min bakgrundsforskning med att redovisa hur den skriftliga uppgiften i det nationella provets läggs upp. Det resultat jag fått i mitt arbete bygger på de intervjuer jag gjort. Resultatet visar på att lärarna använder sig av ett processorienterat arbetssätt i sin undervisning, även om det sker i olika former. Det jag ser genom de intervjuer jag gjort är att det finns variationer i hur mycket eleverna förbereds inför de nationella proven.

Författare

Nina-Alina Waara

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..