Gymnasielärares skrivundervisning
En studie om förberedelser inför den skriftliga produktionen i det nationella provet i svenska på gymnasienivå
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur eleverna i gymnasieskolan förbereds inför den skriftliga uppsatsen i det nationella provet i svenska. Jag vill även ta reda på om gymnasielärare använder sig av ett processorienterat arbetssättet som en metod i undervisningen. För att få en överblick av olika sätt att se på skrivundervisning så har jag i min bakgrund tagit del av den forskning som är aktuell för just mitt arbete. Jag har i min bakgrund sammanfattat ett processorienterat arbetssätt och dess utveckling. I bakgrunden har jag även skrivit om hur skrivuppgifter bedöms. Jag avslutar min bakgrundsforskning med att redovisa hur den skriftliga uppgiften i det nationella provets läggs upp. Det resultat jag fått i mitt arbete bygger på de intervjuer jag gjort. Resultatet visar på att lärarna använder sig av ett processorienterat arbetssätt i sin undervisning, även om det sker i olika former. Det jag ser genom de intervjuer jag gjort är att det finns variationer i hur mycket eleverna förbereds inför de nationella proven.