Sök:

Gymnasieelevers studiemotivation

  En studie om elever på Omvårdnadsprogrammet och deras syn på betydelsen av motivation


Syftet med rapporten var att studera, tolka och försöka finna svaret på hur gymnasieelever ser på motivation och vad motivation betyder för dem. Det finns flera tidigare studier utförda inom området, där forskarna försöker tolka, förstå och förklara begreppet motivation Kortfattat och summerat kan motivation definieras på följande sätt. Motivation har många olika betydelser, för varje enskild individ har det sin egen betydelse. Yttre motivationsfaktorer är något individen generellt påverkas av, men den inre motivationen är strängt personlig. Den inre drivkraften som motiverar och får individen att gå vidare, är en känsla och en sinnesstämning, en självupplevd positiv erfarenhet som ger vällustkänslor och därmed ökad motivation.Resultatet i min rapport visar att motivation är styrd av flera faktorer. Positiva känslor, meningsfulla uppgifter och belöningar återkommer i deras svar, men även att personer i individens omgivning påverkar. Däremot ger känslor av motgång negativa upplevelser, vilket resulterar i att uppgifter blir svårare att genomföra. Gymnasieelever, gymnasiestudier, motivation, studiemotivation. 

Författare

Erica Lagerblad

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik och designInstitutionen för teknik, TEK

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..