Gymnasieelevers och gymnasielärares åsikter om olika undervisningsformer i matematik och skillnader/likheter i åsikter mellan lärare, elever från studieförberedande och elever från yrkesförberedande program
Den här undersökningen syftar till att se hur olika undervisningsmetoder i matematik används i dagens gymnasieskola och hur de uppfattas av lärare och elever. Finns det några skillnader/likheter i åsikter angående matematikundervisningen mellan lärare, elever från studieförberedande och elever från yrkesförberedande program? Denna frågeställning är mycket aktuell eftersom det förs en ständig debatt om behovet av förändrade undervisningsformer i matematik för att elevers intresse i ämnet skall öka. Min studie visar att de så kallade ?traditionella? undervisningsformerna i matematik som t.ex. tavelgenomgång av läraren med följande individuell bearbetning, används frekvent och står sig mycket väl i jämförelse med mera ?moderna? undervisningsformer som t.ex. ämnesövergripande projekt.Till grund för resultatet av min undersökning ligger enkäter och intervjuer med ett stort antal gymnasieelever från både yrkesförberedande och studieförberedande program och deras lärare i matematik.