Sök:

Gymnasieelevers kunskap om och inflytande över sin
arbetsmiljö i skolan


Studien syfte var att belysa och analysera vilken kunskap och inflytande eleverna har över sin arbetsmiljö i skolan. Vi genomförde en kvantitativ studie i form av enkäter. Enkäterna lämnades ut till ett antal elever i årskurs tre i en gymnasieskola i Norrbotten. Genom studien hoppades vi få svar på vilken kunskap och inflytande eleverna har om sin arbetsmiljö i skolan. Resultatet av studien visar att eleverna har bristfälliga kunskaper i frågor om skolans arbetsmiljö. Den fysiska miljön har stor betydelse för trivseln, framförallt när det gäller inredning och färger men även att det ska vara rent och städat. Bra relationer till såväl lärare som kompisar är viktiga för att skapa en god arbetsmiljö. Studien visar också att eleverna vill ha mer inflytande i planeringen av kurserna.

Författare

Gunilla Björkman Karin Winsa Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..