Sök:

Guanxi & Nätverk - hur svenska företag utvecklar personliga relationer i Kina


Studiens syfte är att analysera och beskriva hur representanter för svenska företag utvecklar och underhåller personliga relationer i syfte att fördjupa dessa med sin kinesiska partner i Kina. Studien kan i första hand vara ett hjälpmedel för redan etablerade svenska företag i Kina. Utgångspunkten för studien har varit den kinesiska synen på relationer, guanxi och den västerländska nätverksteorin. En jämförelse mellan dessa två synsätt bidrar till att klargöra problematiken för svenska företag att bygga relationer. Därefter har ett antal svenska företag/organisationer varit föremål för koppling mellan teori och praktik. Både sociala och affärsmässiga aktiviteter utförs vilket kräver både en lokal närvaro och tid. De sociala aktiviteterna är en nödvändighet för att lära känna den kinesiska partnern och dennas behov men det är inte säkert att den leder till någonting positivt för företaget. De instrumentala aktiviteterna verkar vara de slutliga som avgör om relationen förbättras eller försämras. Guanxi skall användas restriktivt och då ingen annan lösning finns för att undvika att hamna i en situation där företaget inte kan återgälda det kinesiska företaget en tjänst vid ett senare tillfälle. Det är nyttigt att ha guanxi med flera individer på olika nivåer inom det kinesiska företaget för att vända sig till om något inte går enligt planerna.

Författare

Gustav Magnusson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..