Sök:

Gruppstärkande övningar - ett sätt att öka elevernas trygghet i gruppen?


Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka om intensiv satsning på gruppstärkande övningar kan stärka gruppgemenskapen så att fler elever känner sig trygga i gruppen. Vi genomförde gruppstärkande- och samarbetsinriktade övningar med 2 elevrgrupper på skilda skolor. Det totala elevantalet var 41 elever. Många av övningarna hämtades ur Gunilla Wahlströms bok " Gruppen som grogrund" (1993). Dessa genomfördes vid två till tre tillfällen i veckan under sex veckor, och var av lite olika karaktär. Gemensamt för alla övningar var att de avslutades med en reflektérande diskussion. De metoder vi använde oss av i undersökningen för att se om syftet förverkligades var en enkät i början och en i slutet av praktikperioden, en teckningobservation samt loggboksanteckningar över vår upplevelse av hur övningarna fungerade för eleverna. Resultatet visade på en liten förändring till att eleverna kände sig tryggare i gruppen. Undersökningens reliabilitet hade ökat väsentligt om mer tid hade funnits till förfogande.

Författare

Anna Berglund Linda Fernström Katarina Holmbom

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..