Grupparbete i skolans naturvetenskapliga ämnen
En kvalitativ studie om några NO-lärares uppfattningar av grupparbete som arbetsform
EducationNaturvetenskaplig undervisningGrupparbeteInteraktionKritiskt tänkandeFenomenografi Scientific teachingCollaborationInteractionCritical thinkingPhenomenographyPedagogik
Denna kvalitativa studie undersöker lärares erfarenheter av och uppfattningar om grupparbete i skolans naturvetenskapliga ämnen. Lärare, undervisande i NO och verksamma i skolår 1-9, har intervjuats med förutbestämda frågor i öppen form. Genom en fenomenografisk metod har studien resulterat i fyra kategorier av uppfattningar hos lärarna. Grupparbete i NO för att avdramatisera ämnet Grupparbete i NO för att berika lärandeprocessen Grupparbete i NO för att läraren ?måste? Grupparbete i NO ur ekonomiska aspekter Vår studie visar att informanterna har olika uppfattningar om begreppet grupparbete och därigenom skiljer sig också formen för hur grupparbetet kan te sig. Dessa skillnader faller ut i våra kategorier.