Sök:

Grisproducenters val av slakteri


Studiens syfte är att utreda vilka faktorer det är som påverkar grisproducenter när de väljer slakteri. Det som framför allt är av intresse är producenternas val mellan lantbrukskooperativa slakterier och investorägda (?privatslakterier?). Studien bygger på socialpsykologiska teorier. På basis av dessa formuleras ett antal hypoteser, från vilka frågor härleds till den frågeguide, som används vid intervjuerna. Det empiriska materialet insamlas genom kvalitativa, personliga intervjuer med tretton grisproducenter i Skåne. Denna region väljs därför att det här finns hård konkurrens mellan det kooperativa Swedish Meats och de investorägda slakterierna SLP, Ugglarps och Sydkött. Fyra kategorier av grisproducenter intervjuas, nämligen leverantörer till Swedish Meats och till de investorägda slakterierna samt leverantörer, som bytt till Swedish Meats från ett investorägt slakteri och sådana, som bytt åt andra hållet. Slutsatserna ger indikationer om hur slaktgrisproducenter i Skåne resonerar. Ekonomin är generellt sett viktigast. En leverantör är nöjd med sitt slakteri, om han tror att detta ger bäst ekonomi. Överlag menar de investorägda slakteriernas leverantörer att deras slakteri betalar bäst. Även flera av Swedish Meats-leverantörerna säger att de investorägda slakterierna har högre priser. Alltid då en leverantör byter slakteri, är orsaken missnöje med något på det förra slakteriet. De som bytt till investorägda slakterier är missnöjda med Swedish Meats betalningsförmåga. Två av de tre leverantörer, som bytte till Swedish Meats, är missnöjda med avelsmaterialet hos de investorägda slakterierna. Swedish Meats-leverantörerna stannar kvar hos slakteriet av skilda anledningar: ? Det finns utträdeshinder, till exempel kan mellangårdsavtal utgöra en barriär. ? Swedish Meats Pigham-korsning värderas högre än de investorägda slakteriernas ras. ? Deras kontaktperson hos Swedish Meats uppskattas såsom rådgivare och expert. ? Det är bekvämt att inte behöva göra ett nytt val. Flera leverantörer tycker att det är ett stort beslut att byta slakteri, främst av följande skäl: ? Leverantören vill ha en långsiktig relation till slakteriet. ? Leverantören har aldrig bytt förut. ? En del Swedish Meats-leverantörer anser sig vara ?föreningsmänniskor?.. Leverantörerna verkar inte tycka att avståndet till slakteriet är avgörande. Några menar att slakteriet ska finnas inom ?rimligt avstånd?, medan andra inte anser att avstånden har någon betydelse alls ? priset är det viktiga. Leverantörernas referensgrupper består inte nödvändigtvis av leverantörer till samma slakteri. Deras umgängeskretsar består oftare av kollegor, som bor geografiskt nära, oavsett vilket slakteri dessa kollegor levererar till.

Författare

Emil Åkesson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Economics

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..