Sök:

Gråt inte över spilld mjölk, den kanske inte är värd mer! -Om konsumentens värdering av småskaliga mejeriföretags kommunikation


Titel:?Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig? Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010Författare: Sanna LindmarkKurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet, Hösttermin 2012Uppdragsgivare: Jenny Wiik JMGHandledare: Jenny WiikSidantal: 47Syfte: Syftet är att undersöka konstruktionen av journalistrollen i tidningen Journalisten under 50 år, 1960-2010Metod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Journalistförbundets facktidning Journalisten årsutgivningar; 1960, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95, 2000, 2005 och 2010.Huvudresultat: Konstruktionen av journalistrollen har skapats ur olika diskurser under perioden frånprofessionaliseringens start 1960 fram till idag. Journalistrollen har ständigt blivit omdefinierad i taktmed medielandskapets förändring. I Journalisten har diskussioner kring det journalistiska uppdraget,utbildningen och proffesionens gränser varit centrala under studiens undersökningsår. Journalistrollenhar blivit färgad av faktorer som avpolitiseringen av pressen, utbildningens etablering, etermediernasframväxt och dess avmonopolisering, reklamens och internets framväxt. Under 60-talet gestaltas en?neutral rapportör? i empirin som under 70-80 ersätts av en journalist som vill granska och påverka, ett?tredje-statsmaktideal? befästs. Idealet kommer att under 90-talet bli hotat av en växande lobbybranschoch reklamens etablering i mediefältet vilket påtvingar en ökad objektivitetsnorm inom yrket. Under2000-talet försöker journalisterna ?ta tillbaka? sitt samhällsuppdrag som den ?tredjestats-makten? ochmöter svårigheter när nya aktörer (bloggosfären och sociala medier) får makt inom det journalistiskafältet. I empirin gestaltas journalistrollens svåra kamper för att behålla professionens autonomi och altruism under medielandskapets förändring. Debatterna kring gränsdragningarna mot andra sfärer har varit viktiga för det journalistiska fältets legitimering under hela perioden. Dock har tonen gentemot marknaden förändrats genom åren. I början av perioden uttrycktes en distansering men som under de senare undersökningsåren utvecklats till en integrering. Utifrån de olika teman studien har behandlat är det som tydligast framgår en sammanflätningen mellan den journalistiska diskursen och marknadens diskurs. Motpolerna har nu flytit samman och skapat en gemensam och ny diskurs.

Författare

Cecilia Johansson Johanna Ossiansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..