Sök:

Gränssnittets betydelse i främjandet av kognitiv bearbetning

En undersökning om praktisk utnyttjande av designprinciper i skapandet av webbgränssnitt

Många webbgränssnitt idag misslyckas med att möta användarnas behov och blir därför bristfälliga gällande användarvänligheten. Detta leder till att användarna begår stora misstag och anstränger sig vid användningen av webbaserade system. Visuell design och struktur i ett gränssnitt spelar en stor roll i hur användarna förstår sig på och tolkar ett gränssnitt då de avser hur olika beteenden och information kommuniceras till användarna. I denna studie undersöks hur visuell design, struktur och användbarhet i ett gränssnitt underlättar användarnas kognitiva bearbetning av information vid utförande av komplexa uppgifter. Studien har utförts genom ett uppdrag för Ahltorpmedia AB, som skapar lösningar för bl.a. webbplatser, webbaserade system och e-handel. Uppdraget har varit att förbättra en av deras egen utvecklade tjänst Nuhet som är bristfällig gällande områdena ovan. Först har en heuristisk utvärdering av Nuhets befintliga gränssnitt samt sju intervjuer med tjänstens befintliga- och potentiella användare inom huvudområdena visuell design, struktur och kognitiv bearbetning av information gjorts. Resultaten från intervjuerna och utvärderingen har använts för att bilda en persona varefter fokusområden för prototyparbetet har skapats. Sedan har en prototyp på Nuhets nya utseende och en ny funktionalitet skapats. Designprinciper för användbarhet samt gestaltlagar har nyttjats i skapandet av Nuhets nya gränssnitt. Utifrån de metoder som har genomförts i detta examensarbete har det framkommit att det beror på flera faktorer gällande hur användarnas kognitiva bearbetning av information underlättas med hjälp av visuell design, struktur och användarvänlighet. Dessa är då en bra struktur, gruppering och organisering av innehåll i ett gränssnitt. Dessutom är det tydliga kontraster, bra färgval och standardisering som underlättar den. 

Författare

Kamila Abdul Hamid

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..