Sök:

Gourmet- tuppfrikadeller och reva i soffan


Inom ett servicemöte finns det många olika faktorer såsom miljö och olika aktörer som har en påverkan på den upplevda kvalitén och tolkningen av platsen och verksamheten. I arbetet har vi strävat efter att undersöka hur Kronovalls Vinslott arbetar för att skapa en gourmetupplevelse. Detta är ett kvalitativt arbete där vi har utgått från intervjuer, observationer och insamlat textmaterial. Genom att undersöka Kronovalls Vinslott har vi försökt se hur en verksamhet i praktiken gör för att skapa och stödja gourmetupplevelsen genom; texter, frontpersonalen, det fysiska stödet och de olika interaktioner som kan uppstå i servicemötet. Undersökningen visar på att begreppet gourmet är diffust, men att det finns många likheter i hur personalen på Kronovalls Vinslott tolkar begreppet. Genom dekonstruktion av intervjuerna har vi funnit gemensamma faktorer för intervjupersonernas tolkningar. Enligt personalen innebär gourmet att konceptet och mötet ska vara unikt, personalen ska besitta stor kunskap inom mat och vin samt att gourmet är en sinnesupplevelse. Vi har diskuterat dessa element och även hur Kronovalls Vinslott använder dessa för att bidra till en förhöjd upplevelse och till en gourmetupplevelse. I vår slutsats har vi kommit fram till att en gourmetupplevelse skapas genom faktorer utöver maten, såsom texter, fysiskt stöd och interaktioner. Oavsett vilka faktorer det handlar om så måste de stämma överens, såväl före, under och efter servicemötet, för att skapa en helhet. Vi anser att detta gäller för alla restaurangverksamheter och är inte endast anpassningsbart på Kronovalls Vinslott.

Författare

Szidonia Ruggiero Magdalena Kuchcinska Christine Svensson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..