Glappet mellan samhällets aktörer och individen - en fallstudie av hyrcykelsystemet Styr & Ställ
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsFärdmedelsvalFärdmedelCykelplaneringsåtgärderHyrcykelsystemFysisk planeringStyr & ställGöteborg
Detta kandidatarbete syftar till att studera glappet mellan samhällets aktörers
mål och de yttre förutsättningar och attityder som individens färdmedelsval
påverkas av. Fokus ligger på hur glappet mellan samhällets aktörer och
individens färdmedelsval avseende cykling kan förminskas genom förändringar av
ett befintligt hyrcykelsystem. Problematiken studeras utifrån en fallstudie av
hyrcykelsystem Styr & Ställ, som Göteborgs Stad inrättat för att individen ska
välja cykel i sitt färdmedelsval. Genom förbättringar på hyrcykelsystemet, med
fokus på de yttre förutsättningar och attityder som individen har, kan andelen
individer som väljer hyrcykel i deras färdmedelval öka och glappet mellan
samhällets aktörers mål och individens färdmedelsval minska.
En metodkombination av litteraturstudie, dokumentstudie och intervjuer har
genomförts för att besvara examensarbetets frågeställningar och på så sätt
belysa arbetets syfte. Utifrån studien kan flera utvecklingsmöjligheter av Styr
& Ställ utläsas för att förminska glappet mellan samhällets aktörers mål och
individens färdmedelsval. Studien visar att de yttre förutsättningar som det
finns underlag för att få fler individer att använda hyrcykelsystemet är att
förbättra den fysiska, ekonomiska, organisatoriska och psykiska
tillgängligheten gentemot hyrcyklarna. Hos individens attityd bör
attitydkomponenterna kunskap och handlingsberedskap gentemot hyrcyklarna
påverkas, vilket kan påverka individen att välja hyrcykel i dess färdmedelsval.
Grundläggande är att samhällets aktörers mål är väldefinierade. Genom att
samhällets aktörer genomför åtgärder som fokuserar på de ovan nämnda yttre
förutsättningar och attityder som individen har finns det en möjlighet att
glappet mellan samhällets aktörers mål och individens färdmedelsval förminskas.