Sök:

Gilla och kommentera gärna!


BakgrundVid förmedling av kost- och hälsobudskap har tvåvägskommunikation visat sig fördelaktigt för att budskapet inte bara ska nå fram, utan även förstås av mottagaren. Att skapa dialog kring det som förmedlas uppfattas positivt och förtroendeingivande. Sociala medier och framförallt bloggar använder sig genomgående av dessa strategier vilket bör göra dessa till framgångsrika kommunikationsformer för kost- och hälsobudskap.MetodStudien är framförallt kvalitativ men utgår från både kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys. Vidare har en analysmall framtagits för ändamålet innehållande både kvantitativa och kvalitativa delar.ResultatTydliga kommunikativa mönster kan utläsas i resultatet då bloggarna bildar två grupper; antingen personliga eller ämnesspecifika. De personliga bloggarna använder sig genomgående av talspråk och har sig själva som utgångspunkt och övergripande ämne. De ämnesspecifika bloggarna använder sig sällan eller aldrig av talspråk och har ett specifikt ämne som de främst förmedlar information kring. Gemensamt för de båda grupperna är att de använder sig av en narrativ struktur i olika grad samt att de öppnar upp för dialog.SlutsatsDå tydliga strategier kunnat identifieras bör dessa kunna ligga till grund för nya kommunikativa arbetssätt inom det hälsofrämjande arbetsområdet.

Författare

Caroline Berg Camilla Formunt

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..