Sök:

Geometri

geometrins historiska utveckling och hur geometrin presenteras i läroböcker för gymnasiet (1962-1999)


Den här C-uppsatsen, som handlar om geometri, har tre ingående delar. Den första delen berättar geometrins historiska utveckling från de första Babyloniska skrifterna via kända matematiker som Pythagoras och Euklides fram till utvecklingen av den icke-euklidiska geometrin. Den andra delen förklarar mer ingående några hållpunkter som uppmärksammades ur geometrins historia. Denna del beskriver Euklides axiomatiska framställning och bevis av Pythagoras sats, konstruktion med passare och linjal, Apollonius kägelsnitt samt en inblick i grunderna för projektiv geometri. I den avslutande delen har en jämförande studie gjorts av fyra olika läromedel för gymnasieskolan. Här har synbara skillnader och likheter beaktats och sammanställts. De aspekter som har beaktats har dels varit av allmän karaktär, såsom vilken plats geometrin har i läroböckerna och hur böckerna presenterar de teoretiska delarna och de praktiska övningsuppgifterna. Den andra aspekten, i den tredje delen, har varit att se betydelsen av geometrins historiska utveckling i läroböckerna och reflektera över geometriområden från historien som återfinns i läroböckerna. This work on geometry contains of tree parts. The first part consists of the history of geometry. It tell us the story of the Babylonians first scripts and of famous mathematicians as Pythagoras and Euclid and to the development of non-Euclidian geometry. Some of the mathematic thoughts, that we observed in the history of geometry, are further explained in the second part. You?ll find Euclid´s definitions and postulates and his proof of the theorem of Pythagoras in the second part and also some constructing problems for compass and straightedge. The second part also contains Apollonius definition of the conic sections and a short introduction to projective geometry. The last part of this work is a comparison between four different textbooks for upper secondary school. Visible differences and similarities have been observed and put together. The notes are about geometries as a part of the mathematical subjects and how the textbooks present the theoretical part and the practical exercises. The third part also contains and a reflection on the parts of the history of geometry you can find in the textbooks and what importance they have got.

Författare

Malin Wiklund

Lärosäte och institution

Luleå/Matematik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..