Sök:

Genusskillnader i klassrummet ur elevperspektiv

med
inriktning på grundskolans senare år


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka genusskillnader ur ett jämställdhetsperspektiv i klassrummet samt om det sker någon förändring i synen på dessa skillnader hos flickor och pojkar från år 7 till år 9. Undersökningen valde vi att genomföra i två grundskolor. En enkät delades ut till fyra skolklasser, två klasser med elever i år 7 och två klasser med elever i år 9. Observationer med observationsschema genomfördes i två klasser med elever i år 7 och två klasser med elever i år 9. De beteenden som vi valde att observera mellan flickor och pojkar i klassrummet var främst verbala yttranden, interaktionen mellan könen och känslouttryck. Resultatet av enkäten visar att elever i år 7 upplever att det inte råder någon ojämställdhet i utrymme mellan könen i klassrummet medan majoriteten av flickorna i år 9 är av en annan åsikt. Våra observationer visar att överlag får och tar pojkar mer utrymme i klassrummet. De får mer uppmärksamhet och dominerar i taltid. Flickorna däremot får stå tillbaka och förblir osynliga i klassrummet. De flesta elever i år 7 är överens om att det inte förekommer någon skillnad i att vara pojke respektive flicka i klassrummet. I år 9 upplever en majoritet av flickorna att det vid vissa tillfällen finns en ojämställdhet i detta avseende.

Författare

Anna-Karin Björkhed Charlotte Löwinger

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..