Genus, kön och sexualitet. En kvalitativ studie i en ungdomsgrupp.
Varför klär sig somliga unga män i kläder som traditionellt anses feminina,
använder make up och bär håret i små tofsar i alla möjliga färger? Varför ägnar
sig somliga ungdomar åt samkönat hångel samtidigt som de ser sig som
heterosexuella? Vad är det som gör att de väljer detta beteende trots att de
riskerar att bli utsatta för våld på grund av detta? Dessa frågor har mynnat ut
i föreliggande undersökning. Detta är en kvalitativ fallstudie/etnografi med
hermeneutisk ansats. Syftet med denna undersökning har varit att belysa hur en
specifik grupp ungdomar idag ser på genusidentitet och sexualitet för att
försöka förstå dess betydelse i konstruerandet av självidentiteten idag.
Undersökningen har skett genom deltagande observation i ungdomsgruppen under
loppet av fyra år. Övrig metod har bestått av semistrukturerade intervjuer,
ansikte mot ansikte, över telefon och MSN. Möjligheten att under en längre tid
få ta del av en specifik ungdomsgrupps vardag har givit en god inblick i denna
grupps livsstil, samspel, attityder och beteenden. Teorin denna undersökning
vilar på är Giddens struktureringsteori som tillsammans med
begreppskonstruktioner av bland andra, Foucault, Bourdieu och Connell bildar en
teoretisk bas. Denna teoretiska bas har valts för att ge en historisk bakgrund
vilken visar hur sexualiteten kom att bli en diskurs och hur den vävts in i
samhällets kronologiska utveckling. Även den hegemoniska manligheten och
manlighetens dominans vävs in i bilden som också omfattar moderniteten. Analys
har gjorts mot bakgrund av tidigare forskning och teorier och har skett
parallellt med insamling av empiri enligt principerna för grounded theory.
Underliggande frågeställningar har varit att förstå varför killar i denna grupp
klär sig och i övrigt uttrycker sin stil i traditionellt kvinnliga attribut,
varför de ägnar sig åt samkönat hångel när de betraktar sig som heterosexuella
samt hur ungdomarna i denna grupp ser på kvinnligt och manligt. Resultatet
presenteras till största delen som en etnografi. Det pekar, för det första, mot
att samkönat hångel inte behöver ha med sexuella preferenser att göra utan
istället kan vara en del av konstruerandet av självidentiteten i form av ett
livsstilsval. Det antyder dessutom att den manliga dominansen kan vara i
gungning genom att en ny bild av manlighet håller på att utvecklas, vilket
implicit leder till ökad jämställdhet.